پیام تسلیت وزیر خارجه سوریه و رئیس اتحادیه آفریقا به رهبر انقلاب حزب الله لبنان مراکز نظامی رژیم صهیونیستی را درهم کوبید + فیلم (۱ خرداد ۱۴۰۳) شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان + عکس (۱ خرداد ۱۴۰۳) غافلگیری نظامی صهیونیست با آتش تک‌تیرانداز فلسطینی تظاهرات علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شد حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات اشغالی (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اطلاعیه شماره ۱ ستاد برگزاری مراسم شهدای خدمت | زمان و مکان تشییع آیت الله رئیسی و همراهان اعلام شد قالیباف: شهید امیرعبداللهیان در دفاع از حقوق ملت ایران سستی عمل نداشت اسماعیلی: هیچ‌گاه فعل مذمومی از شهید آیت الله رئیسی ندیدم پیام تسلیت اروگوئه، شیلی و پرو به ملت و دولت ایران پیام تسلیت آیت‌الله وحید خراسانی درپی شهادت رئیس جمهور «اردوغان» در ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کرد وزیر دفاع آمریکا: درباره علت سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران اطلاعی نداریم | نقشی نداشتیم حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به موتورسیکلتی در جنوب لبنان (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اردوغان در ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کرد مادورو در تماس با مخبر: آیت الله رئیسی نماد مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در دوران معاصر بود رسانه عبری: حزب الله در حال انهدام شهرک‌های شمال است پیام تسلیت سیدحسن نصرالله به رهبر انقلاب حمایت آمریکا از نتانیاهو در برابر تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برزیل در بیانیه‌ای با دولت و ملت ایران ابراز همدلی کرد
سرخط خبرها

نشست کمیسیون عمران مجلس با استاندار خراسان‌رضوی| تاکید بر توسعه ناوگان هوایی و ریلی و بهسازی راه‌های منتهی به مشهد

  • کد خبر: ۱۳۱۸۷۳
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
نشست کمیسیون عمران مجلس با استاندار خراسان‌رضوی| تاکید بر توسعه ناوگان هوایی و ریلی و بهسازی راه‌های منتهی به مشهد
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت نامناسب جاد‌های منتهی به شهر مشهد گفت: را‌ه‌های مواصلاتی خراسان‌رضوی و جاده‌های منتهی به شهر مشهد باید بازسازی و نقاط حادثه خیز آن با هدف تردد راحت و روان مسافران و زائران اصلاح شود.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یعقوبعلی نظری استاندار استان خراسان رضوی و معاونان وی صبح امروز شنبه (۷ آبان ماه) برگزار شد.

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در این نشست گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری و کمیسیون عمران احداث قطار سریع‌السیر تهران- مشهد است که باید هرچه سریع‌تر عملیات آن آغاز شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که استان خراسان‌رضوی با آن مواجه است، وضعیت نامناسب راه‌های منتهی به شهر مشهدمقدس بوده که با پیگیری‌های انجام شده روند نوسازی آسفالت و رفع نقاط حادثه خیز آغاز شده، اما تکمیل آن نیازمند تلاش و پیگیری مسئولان استانی است.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: وضعیت حمل و نقل هوایی استان با وجود گرانی بلیط هواپیما و محدودیت پرواز‌ها با مشکلاتی مواجه است، همچنین حمل و نقل درون‌شهری نیز به دلیل جمعیت زیاد مسافران با ترافیک بسیار سنگینی روبه‌رو بوده و وضعیت مناسبی ندارد. از طرفی بافت‌های فرسوده اطراف حرم مطهر و سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه نشینی کلانشهر مشهد نیز نیازمند ساماندهی و نوسازی است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیسیون عمران از پروژه‌های عمرانی استان خراسان رضوی حمایت کرده و با توجه به اینکه مشهد متعلق به همه مردم و جهان اسلام است، باید شرایط برای زیارت زوار بیش از پیش تسهیل شود.  

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان‌رضوی نیز در این نشست با اشاره به جمعیت ثابت ۷ میلیونی استان و وجود یک میلیون نفر از اتباع خارجی و حدود ۲۵ الی ۳۰ میلیون زائر در طول سال، گفت: مدیریت استان خراسان رضوی به دلیل ترکیب جمعیت و جابجایی آن، بسیار دشوار است.

وی با اشاره به مرز بیش از ۸۰۰ کیلومتری استان خراسان رضوی با کشور‌های افغانستان و ترکمنستان افزود: مرز‌های استان خراسان رضوی بدون انسداد و عموما بی‌ثبات هستند، برای کنترل مرز‌ها باید اقدامات کامل و جامعی صورت گرفته تا اقدامات موضوعی نیز کارآمد و ماندگار باشد.

استاندار خراسان‌رضوی در رابطه با وضعیت آب این استان اظهار کرد: در تیرماه هر سال که معمولا اوج حضور زائران در مشهد است، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب وجود داشته که البته در جلسه با وزیر نیرو نیز این موضوع مطرح و مقرر شد جلسات تکمیلی در تهران با هدف اقدامات زودبازده و میان مدت برگزار شود.

وی درخصوص وضعیت حمل و نقل استان خراسان رضوی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه حمل و نقل‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای با مشکلاتی مواجه هستیم، در همین راستا پیشنهاد احداث شهر فرودگاه امام رضا (ع) را با هدف تردد ۵۰ میلیون مسافر با وسعت ۸ هزار هکتار ارائه کردیم که مطالعه اولیه آن انجام و سایر اقدامات آن نیز در حال پیگیری است. در حوزه حمل و نقل ریلی نیز احداث قطار سریع السیر را از طرق مختلف پیگیری کرده و هم اکنون تفاهم نامه‌ای با چین برای اجرای آن امضا کرده ایم. البته این موارد جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به این منطقه بوده و اخیرا هم توسط معاون اول ایشان ابلاغ شده است. منابع مالی آن نیز از محل تهاتر تامین خواهد شد. در این موارد همه دستگاه‌ها اتفاق نظر داشته و تنها باید عملیاتی شود.

نظری با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌های حمل و نقلی، زیارتی سریع، آسان و ارزان را برای زائران فراهم می‌کند، عنوان کرد: از طرفی احداث قطار سریع‌السیر تهران - مشهد، بار حمل و نقل هوایی را کاهش می‌دهد. در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز بیش از ۱۵ سال است که روکش آسفالت جاده‌های منتهی به مشهد مقدس ترمیم نشده و حداقل هزار کیلومتر از را‌ه‌ها در سال جاری باید ترمیم و بهسازی شوند. این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از بودجه استان، تخصیص یافته است.

استاندار خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور‌های ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی افزود: مشکلاتی برای اقامت زائران امام رضا (ع) وجود دارد، زائران مشکل حمل و نقل، اقامت و ... دارند که باید طی سال‌های آینده رفع شود. در همین راستا نیز پیشنهادات و طرح‌هایی را برای تحول در این موارد و دسترسی آسان و ارزان زائران به حرم مطهر  تدوین کردیم.

وی در حوزه مسائل مربوط به ساخت مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان خراسان رضوی اظهار کرد: از وزارت راه و شهرسازی درخواست کردیم زمین‌های تحت تملک خود در مرکز شهر‌ها را به ما تحویل دهد تا از همین ظرفیت برای ساخت خانه‌ها استفاده کنیم و به دنبال ساخت شهرک‌های جدید خارج و دور از مرکز شهر‌ها نباشیم. از طرفی با توجه به اینکه عموم مردم در پرداخت آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی با مشکل مواجه هستند، از وزارت راه و شهرسازی درخواست کردیم عملیات ساخت مساکن شروع شود و بیش از این ساخت خانه‌ها به تاخیر نیافتد.

بر اساس این گزارش، عباس یوسف‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی به بیان عملکرد نهضت ملی مسکن استان خراسان رضوی پرداخت و گفت: سهم خراسان رضوی از ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد بوده  که میزان زمینی که از سمت دولت برای این طرح تامین می‌شود، پاسخگوی حدود ۱۴۰ هزار واحد بوده و باقی اراضی مورد نیاز از طریق خودمالکی، بازآفرینی در بافت‌های فرسوده، تعهدات روستایی و تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی تامین خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی ۹۶ شهر دارد که ۸ هشت شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت آن ۱۰۹ هزار واحد و برای شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار جمعیت آن ۲۷ هزار واحد زمین تامین شده است.

وی همچنین گزارشی از وضعیت متقاضیان شهر‌های بزرگ استان خراسان رضوی و تعداد واحد‌های پیش بینی شده برای ساخت مساکن و وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی ارائه کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->